sunnuntai 2. syyskuuta 2012

Stressinlievitystä

Elämässä alkaa hiljalleen pukata ankarampaa stressiä. Töitä on paljon, ja lisäksi lisätöitä, joita en ole aloittanutkaan. Perjantaiksi pitää kirjoittaa puhe, kotia ei tullut taaskaan imuroitua, vaikka koko viikonlopun touhusin,...

Tässähän olisi kaksi vaihtoehtoa: lamaantua, tai....puuhastella ankarasti. Olen ollut koko viikonlopun kotosalla ja touhunnut maanisen ankarasti.

Eilen hommasin kukkapenkkitarpeita ja riehuin pari tuntia kasvimaalla, tänään tein kukkapenkkiä ja sienestin. Tuunasin akvaariota, järkkäilin paikkoja,...

Olin jo viikko sitten varma, että laitan koko kasvimaan ensi vuodeksi pressun alle, kun mistään ei tule mitään, lähinnä ajankäytöllisesti. On niin korvennut, kun heti elokuun alusta hoitohommat menevät puihin.

Mutta visiitti ranchille eilen oli kiva. Porkkanoita on tulossa valkoisia, keltaisia, oransseja ja violetteja, muutakin evästä lähti matkaan.

Olen myös raskinut ottaa pari kertaa kukkia mukaan palstalta.


Ja onhan siellä nyt sangen satoisaa. Edessä oleva palsta ei ole mun, vaan mun Himopalstailija-naapurin.


Auringonkukatkin kukkivat.


Ja punajuuria tulee. On muuten hyvä pasta, kun tekee punajuurista. Pannulle hautumaan sipulia ja pilkottua punajuurta, voi maustaa kaapista löytyvillä yrteillä. Kun punajuuri on pehmennyt, sekaan kermaa, mustapippuria, aurajuustoa tai vuohenjuustoa.


Tässä taas yksi sadonkorjuusuosikki. Pilkotaan perunoita, porkkanoita, palsternakkaa (sitäkin tulee tänä vuonna omalta palstalta), punajuurta, sipulia, valkosipulia, mulla myös kesäkurpitsaa. Paljon oliiviöljyä, yrttejä ja ripaus suolaa. Uuniin tunniksi.

Metsästä irtosi tänään ämpärillinen lampaankääpiä. Olin esikoisen kanssa sienessä, nautittiin. Esikoinen löysi yhden herkkutatin, lisäksi bongattiin pari raatoa. Pari puoliksi syötyä kangastattia löytyi kans. Pieni pettymys, mutta ei tämän kääpäsadon kanssa saa valittaa. Yritin myös kuumeisesti löytää orakkaita, muttei onnistanut. *toistetaan taas toteamus kääpäsadosta*

Koska kukkapenkissä ei ole vielä esittelemistä, näytetään mun yrttiloota. Nimittäin kuvassa ylinnä kukkiva anis/yrtti-iiso on Aivan Ihana ja houkuttelee pölyttäjiä. Nämä olen kasvattanut siemenestä ja minulta löytyy myös taimia, varmasti myös ensi vuonna. Etualalla värimintun kukinta, sen vieressä kukkii sitruunamelissa ja vasemmalla reunimmaisena kamomillasaunio.


Olen tilaillut sipulikukkiakin, mutta eivät ole saapuneet. Eilen bongasin kivan sekoituslootan pinkkejä ja violetteja sipulikukkia Tokmannilta hintaan 5,99. Ei ollut laisinkaan paha, eli suositukseni sinne suuntaan. Ei tosin mitään hirmu isoja sipuleita, eli ei tule isot kukatkaan.

Josko näiden voimin kestäisi taas ensi viikon sisäisen levottomuuden, kaaoksen, kiireen, stressin ja häsellyksen...?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tosi kiva, kun jaat aatoksesi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...